| Startuj z nami | Dodaj do ulubionych | Księga gości | Forum dyskusyjne | Chat | Newsletter | Powiadom znajomego | Poczta | Facebook |
Polski English Deutsch
Wybrzeże Słowińskie Herb Słupska Słupskie Trolejbusy Słupskie Trolejbusy Słupskie Trolejbusy Słupskie Trolejbusy
- | - Szlak Słupskich Trolejbusów | Historia Trolejbusów | Schemat Komunikacji Trolejbusowej | Słupski Tabor Trolejbusowy | Publikacje - | -
- | - Galeria trolejbusów | Likwidatorzy trolejbusów | Historia MZK Słupsk | MZK Słupsk Dzisiaj | Historia Kapena Słupsk | Muzeum Autobusów - | -
- | - Serwisy o trolejbusach | Informacja turystyczna - | - Baza noclegowa - | - Rozkład jazdy autobusów | Plan miasta Słupska | Księgarnie - | -


Słupsk Słupskie Trolejbusy / Muzeum Autobusów w Słupsku

Celem Muzeum jest zachowanie najważniejszych egzemplarzy autobusów jeżdżących po Polsce w latach 80-tych i na początku 90-tych. Bardzo mocno akcentować będzie pochodzenie wozów (głównie ex słupskich). Zamierzeniem jest również stworzenie dodatkowej atrakcji turystycznej dla miasta Słupska i propagowanie jego tradycji komunikacyjnych na całą Polskę. Muzeum ma być podkreśleniem wyjątkowości Słupska jeśli chodzi o rozwój transportu miejskiego w Polsce. Miasto to od lat otwarte jest na nowinki komunikacyjne i poprzez swoje duże ambicję od zawsze sprzyja wszelkim nietypowym inicjatywom.

Muzeum Autobusów nie powstanie jutro ani w ciągu roku. Priorytetem jest niedopuszczenie do pogorszenia się stanu technicznego zakupionych pojazdów, znalezienie dobrej lokalizacji na ich parkowanie. Dalszym etapem działalności będzie reklamowanie projektu, zaznajamianie z nim mediów oraz instytucji państwowych. W końcu pozyskiwanie środków na remonty. Docelowo zawierać będzie 5 pojazdów: Jelcza PR110M, Jelcza M11, Ikarusa 280.26, Jelcza 120M i Autosana H9-21. Pomysłodawcy nie zamierzają gromadzić zbiorów na większą skalę, by uniknąć sytuacji, gdy wozy rdzewiałyby pod płotem w oczekiwaniu na lepsze czasy. Wszystkie zachowane autobusy mają udokumentowaną historię. Zostały starannie wyselekcjonowane do zakupu i żaden nie trafił do rąk właścicieli przypadkowo.

Kolekcja oparta jest głównie na egzemplarzach autobusów ze Słupska (MZK Słupsk #695, #622, #745, PKS Słupsk #00522). Będą też silne nawiązania do bliźniaczego dla Słupska (ta sama liczba mieszkańców) miasta Grudziądza (#208, #281), które to miasto dla pomysłodawcy muzeum ma wartość sentymentalną. Dodatkowym akcentem jest też pojazd zakupiony w MZK Bielsku-Białej (#695). Wszystkie autobusy zachowały swoje numery taborowe i reprezentować będą miasta z których pochodzą. Kolekcja zawiera także części dwóch innych pojazdów: Scanii BR112 #781 oraz Jelcza PR110M #751.

Na charakter miasta składają się zabytki, wydarzenia kulturalne i … sami mieszkańcy. Zabytki są w przypadku każdej miejscowości raczej elementem stałym. Dodatkowym wyróżnikiem są szczegóły, małe inicjatywy które dają początek czemuś więcej i na danej płaszczyźnie stanowią ozdobę miejscowości.

Autorzy projektu są zdania, że każda najmniejsza nawet inicjatywa może spowodować dodatkowe zainteresowanie miastem. Przyszłość pokaże czy są to pomysły trafione czy nie i z góry zakładanie, że są niepotrzebne jest dużym błędem. Jednocześnie dają sygnał i znak dla innych osób kochających miasto, że nie należy chować się ze swoimi pomysłami po domach, ale należy próbować je realizować.

Celem nadrzędnym Muzeum Autobusów w Słupsku nie są autobusy, a jest nim SŁUPSK. Takimi przedsięwzięciami na małą skalę w Słupsku budują się więzi i świadomość Słupszczan. W życie miasta coraz bardziej angażują się Słupszczanie urodzeni i wychowani w Słupsku w latach 1960, 1970 i już częściowo 1980. Do nich należy cementowanie charakteru miasta i dodawanie mu nowych społecznych kierunków rozwoju. Każdy jak może. Pora aby Słupsk budował swoją historię opartą na współczesności, ponieważ ta współczesność bardzo szybko stanie się przeszłością. Wszyscy przesuwamy się na taśmociągu życia i to co większość z nas potrafi zauważyć, to jedynie to, że płynie ono za szybko. Robimy sobie postanowienia na Nowy Rok, które potem więdną w połączeniu z rzeczywistością.

Pora by 30-latkowie bardziej świadomi byli miasta i nie bali się (o ile czują w sobie energię) do robienia czegoś dla miasta, jeśli nie dla własnej realizacji, to dla swoich dzieci, które jeśli teraz będą uczone w poczuciu lokalnego patriotyzmu, to później sprawią, że Słupsk szybko ruszy do przodu. Mamy nadzieję, że coraz więcej 40 i 50-letnich Słupszczan będzie świadomych tego, że wciąż są młodzi (jeśli nie wierzą niech spytają się 70 i 80-latków ile daliby za to by mieć tyle lat co oni) i będą potrafili docenić to, co daje im ich wiek. Ci którzy uważają, że ich życie jest monotonne, a największym zmartwieniem jest kolejny siwy włos lub zmiany w fizyczności, może powinni skupić się na dojrzałości jaką sobą niosą i życiowej wiedzy jaką posiadają. Zdobycie szacunku młodszych jest poważnym wyzwaniem i dobrym ambitnym celem. Ci zaś, którzy czują w sobie siłę i energię do życia powinni zastanowić się, czy przypadkiem nie czas na zrobienie czegoś, co od dawna chodziło im po głowie lub czy nie warto oszukać szarość codzienności i zaangażować się w projekty lub inicjatywy których w Słupsku jest pełno dookoła.

Autorzy projektu chylą czoła przed Słupszczanami, których mieli zaszczyt poznać podczas przygotowań do uruchomienia muzeum oraz podczas zbierania materiałów do książek. Byli to w większości kierowcy starszego pokolenia, ich rodziny, warsztatowcy i pracownicy administracji. Dodatkowo osoby przez przypadek wplątane w inicjatywę muzeum. Jest to cała masa Słupszczan którzy bez względu na wiek charakteryzowali się jednym wyróżnikiem – iskrą do życia i aktywnością. Zawsze cieszyć będą się szacunkiem - są i pozostaną dla nas wzorem do naśladowania

Dlaczego w Słupsku?
1. Słupsk jako jedyne miasto prócz Warszawy miał wszystkie trzy formy komunikacji miejskiej (tramwaje, trolejbusy, autobusy)
2. Słupsk posiada bogate tradycje związane z autobusami poprzez działalność słupskiej KAPENY, a obecnie również fabryki autobusów Scania
3. w Słupsku powstawały do dzisiaj owiane tajemnicą prototypowe modele autobusów (np. Bałtyk)
4. w Słupsku powstawały pierwsze polskiej produkcji trolejbusy
5. Słupsk zawsze wyróżniał się nowinkami taborowymi (np. pierwsze w Polsce autobusy na Etanol)
6. Słupsk już w tej chwili posiada drugą w Polsce największą prywatną kolekcję autobusów. Jest jedynym miastem w Polsce posiadającym kolekcję podstawowych modeli Jelczy z lat 80/90. Jest jedynym miastem posiadającym urozmaicone modele eksponatowe będące wciąż na chodzie i nigdy nie modernizowane (przez co nie zmienione zostały ich wyglądy zewnętrzne). Posiada najbardziej oryginalne tego typu autobusy w Polsce.
7. Słupsk jest miastem które posiada najbardziej szczegółowo i w pełni opracowaną historię komunikacji na swoim terenie oraz historię poszczególnych egzemplarzy wozów. Żadno inne miasto w Polsce nie może wyróżnić się tak udokumentowaną kroniką taborową. Może już teraz stanowić poważne źródło naukowe do prac badawczych nad historią komunikacji miejskiej w Polsce.


Źródlo i autor tekstu:
http://muzeum_autobusow.republika.pl



Gry, tapety, aplikacje, polifonia i... wszystko na komórkę kliknij tutaj>>>


Web Informer Button